Gündem

Bergama Belediye Başkanı Tanju Çelik: Kasada mektup gönderecek para yoktu!

Bergama Belediye Başkanı Prof. Dr. Tanju Çelik, borçlu ve icralık şekilde devraldığı belediyeyi tasarruf ve yatırımlarla iki yılda nasıl ayağa kaldırdığını Ses Gazete’ye anlattı. Çelik, “İki yıl önce kasamızda mektup gönderecek para yoktu. Gideri kapattık, geliri biriktirdik. Hiç kredi çekmedik. Bugün güçlü bir Bergama Belediyesi var” dedi.

ÖZGÜR COŞKUN-ÖZEL RÖPORTAJ- Bergama Belediye Başkanı Prof. Dr. Tanju Çelik, Ses Televizyonu’nda yayımlanan Pusula programında Bergama’nın mali durumundan tarihi mirasına, tarımsal zenginliklerinden kentin geleceğine dair çarpıcı açıklamalarda bulundu. Borç batağındaki bir belediyeyi hiçbir mülk satmadan nasıl kara geçirdiklerini anlatan Çelik, kentin "il olma" hedefine de vurgu yaptı.

“700 MİLYON TL BORÇ DEVRALDIK”

Göreve geldiğinizde nasıl bir Bergama Belediyesi devraldınız?

“Ekonomisi çok bozuk, çok kötü. Yaklaşık 2500 dönüm arazi satılmış. Beş yıllık bir dönem içerisinde satılmış. Ona rağmen SGK vergi borçları bile ödenmemiş, yaklaşık 700 milyon borcu olan bir belediyeyi devraldık. Geldiğimiz günlerde bazen bir mektup göndermek için bile kasamızda para olmadığı gün oldu. O günden bugünlere gelinceye kadar bu borçları azaltıp belli bir ivme kazandırdık. Belli zorluklar çektik ama tasarrufun da ne olduğunu öğrendik. Belediye olarak bunları yaşayarak öğrenmiş olduk. Şu anki konumumuzu düşündüğüm zaman, o günler geçsin bir daha geri gelmesin diye düşünüyorum, çok daha iyi yatırım yapabilir haldeyiz. Çocuklarımız bazen spor yapmak için, bir şey yapmak için, onlara destek olmak istiyorsun, ekonomi yok. Bu gibi durumdan daha iyi noktaya gelmek benim için çok önemli ve değerli diye düşünüyorum. “

“GİDERİ KAPATIRSAK GELİR BİRİKİR: BUGÜNE KADAR HİÇ KREDİ ÇEKMEDİK”

Geçen 2 yılda dipten zirveye, rahatlığa çıkmak nasıl oldu? Yer mi sattınız, personel mi çıkardınız, borç mu aldınız, kredi mi çektiniz?

“Bergama Belediyesi'nin belli gelirleri var, önce bu gelirlerimize sahip çıktık. Kira gelirlerimiz olsun, emlak gelirlerimiz olsun, bu gibi gelirlerimize sahip çıktık. Bunun harcamasını en aza indirdik. İlk yıl kendim bile özel kalem harcamamı 7,5 milyon lira kısmışım. 7,5 milyon TL bir yılda özel kalemden. Gideri kapatırsak gelir birikir. Bugüne kadar hiçbir lira kredi çekmedik. Bugüne kadar hiçbir tane tarla da satmadık. Ancak SGK borçlarımız ve vergi borçlarımız için çeşitli takas yöntemi yaptık. Takaslarımızla ödemelerimizi yaptık. Bazen parsel artıklarından gelen ufak tefek gelirlerimiz oldu. Örneğin 15 yıl boyunca bizim zeytinliklerimize hiç girilmemiş. Belediyenin alanları var, zeytinliklere girilmemiş. Bunları değerlendirdik.

3 TON ZEYTİNYAĞI ELDE ETTİK, İŞÇİMİZE VERDİK

İlk yıl 3 ton zeytinyağı elde ettik onlardan mesela. Bu zeytinyağını, çalışan işçilerimizin bizden paket alacakları vardı, yeni paket satın almaktansa zeytinyağıyla onlarla anlaştık. Onlara karşılığında zeytinyağı ödemeleri yaptık. Böyle birikimlerimizi sağladık. Bizden alacakları olan firmaları biraz daha kıstık. Çeşitli protokollerle onların ödeme düzenini oturttuk. İcralık olanları, olmayanları bir zemine oturttuk, protokole bağladık ve zaman içerisinde bunları da tek tek eriterek ödemelerimizi yaptık.

ÖNCEKİ BAŞKAN YAPMIŞ AMA BEN ÖDEDİM!

Örneğin denilebilir; esnaf çarşısını benden önceki belediye başkanı "Ben yaptım" diyebilir ama parasını ben ödedim. "Bahçe yaptım" diyebilir, parasını ben ödedim. "Futbol için halı saha yaptım" diyebilir, parasını ben ödedim. Yapmış ama ödememiş. Ben ödedim. Almış ama ödememiş. "Yol yaptım" diyebilir; yol firmasına 12 milyon lira ceza kestim, parasını aldım kasaya koydum, ödemelerde kullandım. Bu şekilde havuzlarımızı doldurduk. Giderlerimizi en aza indirmeye çalıştık, gelirlerimizi arttırmaya çalıştık. Bergama Belediyesi'ne 30 yıl boyunca gelir getirecek yatırımlar peşinde koştuk.

Bergama’nın 30 yıl sonrasını mı planladınız, hesapladınız?

“Ben bugün varım, yarın yokum. Görev süreniz 5 yıl, bu koltuklar böyle. Örneğin bir Güneş Enerji Santrali için belki de bugün itibariyle 250-300 milyon tutacak bir gelir için anlaşma yaptık ve 30 yıl boyunca Bergama Belediyesi'ne gelir sağlayacak bu. Bizden sonraki nesillere bu, Bergama'nın büyüklerinin yani bizlerin, bizden gelecek nesillere bir armağanı, desteği gibi nitelendirilebilir, kaynak geliri olarak nitelendirilebilir. Hükümetle iç içe birlikte çalışmalarımızı sürdürdük. Millet Bahçesi çalışması vardı Bergama'nın gündeminde olan. Tekrar teşekkür ediyorum tüm milletvekillerine, hepsi geldiler açılışımıza. Biz bu Millet Bahçesi'ni devraldık. 8 Temmuz'da onların kira ihalelerine çıkıyoruz. 10 yıllık kiraya vereceğiz meclis kararımızla beraber. Orada çeşitli mekânlar var, belediyemize gelir getirecek kaynaklar. 10 yıl boyunca gelir getirecek kaynağın şu anda peşindeyiz, onu sağlamaya çalışıyoruz. Tek bunlarla mı kaldık diyeceksiniz; çarşı merkezde Çamlıpark dediğimiz parkın eksiklerine birçok çalışmasını yaptık, giderdik, açtık. Bugün halkımızın bir gül bahçesi olarak orada. Hemen onun karşısında bir alanımız vardı bizim, ticaret merkezi yapıyoruz şu anda. Kaba inşaatı bitti, teslim olmak üzere, 1-2 ay içerisinde bize teslim edilecek. Bugün ödemesini de yaptık. Finansmanı sağlandı, onun da bir problemi kalmadı. Bizim belediyemizin araçları çok eskiydi.

“ÇÖP İHALESİNDE 30 MİLYON TL BELEDİYENİN KASASINDA KALDI”

44 aracın satışı ya da hurdaya ayrılması, yerine yeni 44 araç alınması gibi kararları meclisimizden geçirdik. Geçtiğimiz yıl şu an tam sayıyı bilmiyorum ama 10'dan fazla, 15'e yakın araç satın aldık. Bu sene yeniden yaklaşık 40 milyon civarında bir araç satın alımı yapıyoruz. Bunlar neler diye soracak olursanız; çöp kamyonu, ihtiyacımız çöplerimizi toplamak için. Bergama biraz dağınık, bir ucundan bir ucuna 100 kilometre, buradan İzmir'e kadar.

Biz çöplerimizi ihaleyle toplatıyorduk. Benden önceki belediye başkanı 42 milyona 2023 yılında ihaleyi vermiş. Ben geldim, aynı kamyon miktarını 10,5 milyona verdim. 30 milyon cepte, belediyenin kasasında. O mazotlu yapmış, ben mazotu kendim vermek üzere yaptım. Hadi bir 10 milyon da mazot vereyim, öyle olsun. Yine 20 milyon belediyenin kasasında bir yıl sonrası için. Bu sene 12,8 milyona yaptım çöp ihalesini 10 kamyonla, 2 kamyon daha fazla koyarak yaptım. Onun hesabına göre ben bu sene eğer ihale yapsaydım 80 ile 85 milyon lira gibi bir fiyata yapmam gerekiyordu, vermek zorunda kalacaktım. Bunlar ülkemizin, şehrimizin giderleri, ekonomik giderleri önemli.

DAHA YAŞANILIR BERGAMA İÇİN…

Daha temiz bir Bergama, daha güzel bir Bergama için çalışmak zorundayız. Altyapıları giderilmiş, yolları yapılmış bir Bergama, içerisi bir çiçek bahçesine dönmüş bir Bergama'yı hepimiz hayal ederiz ve onun için çalışmaya devam ediyoruz. Park Bahçeler ekibimiz çalışıyor ve daha iyi noktaya getirdik. Çeşitli iş makineleri aldık, JCB olsun, başka çeşitli iş makineleri aldık. Küçük park bahçelerinin kullandığı kazıcılar, yükleyiciler aldık. Alet oranlarımızı arttırdık, makine parkını güncelledik, güncelliyoruz, devam edeceğiz de daha. Örneğin Bergama'da bir temiz su tankeri yoktu, bir temiz su tankeri alıyoruz şu anda. Bu aynı zamanda yaz döneminde bizim hem orman yangınına yardım etmek üzere, biz eş güdüm içerisinde çalışıyoruz ormanla da birlikte, AFAD'la, Acil AFAD ile birlikte eş güdüm içerisinde çalışıyoruz. Çünkü hepimiz şehrimize değer veriyoruz ve iş yapıyoruz. Ben de belediye başkanı olarak bu kurumsal yapının her zaman iç içe olması gerektiğine inananlardanım ve birlikte birçok işleri çözmeye devam ediyoruz.

DEVLET KURUMLARI İLE İŞBİRLİĞİ YAPIYORUZ

Devlet Su İşleri'nin önemli çalışmaları var bölgemizde, Selinos Deresi'nin çalışmaları var, bu çalışmaları sürdürüyor. Yine bu sene çok yağışlar oldu, çeşitli kanalların açılmasında önemli işler yaptık. Karayollarımız şu anda bazı yol yapım çalışmalarını da sürdürüyor, onlarla da eş güdüm içerisinde çalışıyoruz. Selinos Deresi'nin üzerine köprüler yaptı karayolları, bunların desteklemesini birlikte eş güdümle sürdürüyoruz. Biz koruma kurulu alanında çalıştığımız için, UNESCO Dünya Mirası'nda, koruma kurulu ile eş güdüm içerisinde çalışıyoruz. Tüm kurumlar beraber çalışmakta, beraber yürütmekte ve işlerimizi ona göre sürdürmemiz gerekmektedir.

“İŞİMİZ GÜCÜMÜZ BERGAMA DEDİK, ANKARA'YA DÖRT PARTİ EL ELE GİTTİK”

Hem iktidar, hem de muhalefetle işbirliği mi yapıyorsunuz?

Bizim seçim sloganımız şuydu: "İşimiz gücümüz Türkiye." Ben de "İşim gücüm Bergama" sloganına indirgedim çünkü ben Bergama Belediye Başkanıyım. Bergama sınırları içerisinde yapılması gereken her alanda olmam gerekir. Her alanda desteğim, katkım ne olabilir, bunu önemseyen birisiyim. Halkımız bize ona göre oy verdi. Bugüne kadar seçilmiş Bergama'daki en yüksek oy oranına sahip belediye başkanıyım. Baktığım zaman bana oy veren her kesime hitap edecek çalışmaları sürdürecek, halkımızın istekleri nelerse ona yönelik yatırımları yapacak bir belediye başkanlığını benimsemem gerektiğini ortaya koydum ve o yönde çalışmalarımı sürdürdüm. Meclisimde muhalefet parti, yerelde iktidarım Cumhuriyet Halk Partisi olarak, muhalefet olarak AK Parti ve Milliyetçi Hareket Partisi'nin meclis üyeleriyle de birlikte bunları hep masaya yatırdık.

Birçok çalışmamız oy birliğiyle geçmiştir meclisimizde. En son geçtiğimiz senenin sonunda bir sel baskını yaşadık biz, bazı evlerimizi su bastı, bir derede patlak oluştu. Bunların giderilmesinde önemli çalışmalar yaptık. Bununla birlikte bizim koruma kurulu alanı olduğu için taş parke yollarımız söküldü bu yağmurlarla, sellerle. Yenilenmesi gerekiyordu ve bunlarla birlikte bir çalışma sürdürdük. 100 milyonun üzerinde daha büyük bir yatırım gerekiyordu. Bunun için İller Bankası'ndan kredi talebinde bulunduk. Bu kredi için de Milliyetçi Hareket Partisi, AK Parti ilçe başkanlarını, Cumhuriyet Halk Partisi ilçe başkanını alarak dördümüz beraber Ankara'ya gittik. Ankara'da çeşitli görüşmelerde bulunduk. Eyüp Kadir İnan milletvekilimizle bu konuda görüştük, destek de verdiler. Geçtiğimiz iki gün önce kredimiz onaylandı, o ziyaretin sonucu diyebiliriz. Bergama halkına hizmet için eğer bir gün bir yorgunluk çekeceksek, bir yük alacaksak bu yükü almaktan geri kalmayacağımızı tüm halkımızın bilmesini isterim. Biz bu yükleri de birlikte kaldırıyoruz.

Bergama İttifakı mı kurdunuz?

Yerelde halkın ihtiyacı olan bu ihtiyaçları karşılamak çok önemli. Halk bize bayrağı elimize verdi. "İstemem, yapmam, konuşmam" demem, ben bu bayrağı taşımaktan mesulüm. Bu bayrağı sonuna kadar taşıyıp halkın taleplerini karşılayacak işleri yürütmem gerekir.

“BERGAMA GELECEKTE İL OLMA POTANSİYELİ TAŞIYAN BİR İLÇE”

Bergama’nın il olması için neler düşünüyorsunuz? Bir girişiminiz var mı?

Bergama önemli bir medeniyet. Bana göre Bergama gelecekte il olma potansiyeli taşıyan bir ilçe. Biz hem geçmiş medeniyetimize sahip çıkıyoruz hem geleceğimizi oluşturmamız gerekiyor. Örneğin bir Çukurhan'ımız vardır bizim, Arastalar, daha önceki yıllarda ticaretin döndüğü alanda dediğimiz yerde, medeniyetin yaşandığı bölgede. Bu Çukurhan'ı satın aldık, kamulaştırdık, varisleriyle anlaştık. Bu Çukurhan'ın restorasyon çalışmaları içerisine gireceğiz yakın bir zamanda. Bir otopark ihtiyacımız var şehrin içerisinde, Bergama'ya çok gerekli bir otopark ihtiyacı var. Bu otopark alanında şimdi önemli bir kamulaştırma yapıyoruz, burada da bazı ailelerle imzaları attık, devam ediyoruz. Bunların hepsini eş güdüm içerisinde yapmamız gerekiyor. Önce şehrin halkı, insanı sana inanmalı, güvenmeli; sen de o güveni ortaya koyman gerekir, o iradeyi kesinlikle. Ben o güveni ve o iradeyi elim açık olarak ortaya koyuyorum, en şeffaf şekilde anlatıyorum. Adımlarımı ona göre atıyorum, ona göre yol almaya özen gösteriyorum.

BERGAMA KENDİ EKONOMİSİNİ KENDİ ÇEVİRİYOR

Bu çalıştığımız alanlara baktığımız zaman inanıyorum ki bir iki yıl içerisinde çok daha farklı bir Bergama'yı göreceksiniz ve geleceğe dönük hazırlanan bir Bergama'yı göreceğiz. İnanıyorum ki bugün Aliağa'dan demir yolumuzu, İZBAN'ımızı Bergama'ya uzatırsak ve demir yolunu Madenler Bölgesi'ne, Soma Bölgesi'ne kadar uzatırsak, Çandarlı Bölgesi'ne limana kadar indirirsek, bu bölgedeki lojistiği arttırırsak, desteği arttırırsak güzel de bir ovamız var; oraya da bir havalimanı koyarsın, aşağıda da limanın var denizde. Deniz yolu, demir yolu, kara yolu, hava yolu hepsi var; o zaman ilsin. O zaman Bergama il olma yolunda ilerler. Bu nitelikleri taşıdığı anda il yapabilirsin. Şu an için ama sıkıntılı bir yol, kendi ekonomisini çeviren bir yere dönüşmen gerekir. Bergama bir ivme alıyor, kendi ekonomisini de çeviriyor, ilerliyor. Biraz daha zamana ihtiyaç var ama zaman çok uzak değil, yaklaşıyor. Görev süremin içerisinde daha yapılması gereken, atılması gereken adımlar var. Bir 10 yılı alabilir diye düşünüyorum bu süreçte.

BERGAMA’NIN DÜĞÜNÜ BAŞLIYOR

Başkan Çelik, 29 Haziran – 5 Temmuz tarihleri arasında yapılacak olan ve “Bergama’nın düğünü” olarak nitelendirdiği Bergama Kermesi ile ilgili de şu bilgileri verdi: Bergama kültür hafızasında önemli bir yere sahip olan Bergama Kermesi, bu yıl 90’ıncı kez düzenlenecek. Mustafa Kemal Atatürk’ün talimatlarıyla başlayan kermes “Türkiye’nin ilk, dünyanın ikinci yerel festivali” unvanına sahip. 90’ıncı kez düzenlenen Bergama Kermesi için bu yıl zengin bir etkinlik programı açıklandı. Kermes kapsamında hafta boyunca konserler, konferanslar, paneller, halk oyunları gösterileri, sportif faaliyetler, çocuk tiyatroları, yerel müzik grupları ve koroların konserleri, resim, fotoğraf ve çini sergileri ile çok sayıda kültürel ve sanatsal etkinlik gerçekleştirilecek.

Bergama Cumhuriyet Meydanı birçok sanatçıyı ağırlayacak. Kermes kapsamında Derya Bedavacı, Ceren Özdemir, Sakiler, Gökçe, Hüseyin Turan ve İzmir Büyükşehir Belediyesi Türk Müzikleri Orkestrası, İzmir Büyükşehir Belediyesi Zamanede Bir Hal Müzik Topluluğu, İzmir Büyükşehir Belediyesi Pop Orkestrası ve Merve Mete, Kozak Günü Etkinlikleri kapsamında İzmir Büyükşehir Belediyesi Türk Halk Müziği Orkestrası Gülce Atalay sahne alacak.

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-PPV6YT9CVE');